terça-feira, 29 de dezembro de 2009

terça-feira, 22 de dezembro de 2009

New York Times: Desert Vistas vs. Solar Power
Senator Dianne Feinstein introduced legislation in Congress on Monday to protect a million acres of the Mojave Desert in California by scuttling some 13 big solar plants and wind farms planned for the region. (...) Not only is the desert land some of the sunniest in the country, and thus suitable for large-scale power production, it is also some of the most scenic territory in the West. The Mojave lands have sweeping vistas of an ancient landscape that is home to desert tortoises, bighorn sheep, fringe-toed lizards and other rare animals and plants.

segunda-feira, 21 de dezembro de 2009

Universidade faz energia para consumo interno
A Universidade de Aveiro começou há poucos dias a produzir energia através de 920 painéis solares instalados no campus [em regime de micro-geração]. (...) Implementado no âmbito do Programa "Eficiência Energética na UA", co-financiado pelo Governo, o projecto de micro-produção energética é uma das acções estruturantes do conjunto de intervenções que a Universidade de Aveiro está a desenvolver, "no sentido de concretizar a sua responsabilidade social". (...) O projecto prevê ainda a captação de águas internas para redes de rega e bocas-de-incêndio e a desactivação automática de equipamentos em períodos temporais considerados mortos, a implementação de algumas medidas de correcção dos equipamentos de iluminação exterior e a monitorizaçã o de consumos energéticos. O Programa "Eficiência Energética na Universidade de Aveiro" resulta do protocolo assinado, em Junho passado, entre o Governo e a Reitoria da Universidade de Aveiro, ao abrigo da Iniciativa para o Investimento e o Emprego relativo à Comparticipação pelo Estado de Obras a realizar com vista à Melhoria da Eficiência Energética dos Edifícios Públicos.

terça-feira, 15 de dezembro de 2009

RALI SOLAR para as escolas

O concurso Rali Solar visa contribuir para o desenvolvimento da cultura científica e empreendedorismo dos jovens na área do aproveitamento da energia solar através da realização de actividades experimentais. A iniciativa surge na sequência do concurso solar Padre Himalaya, que promoveu o uso das energias renováveis em contexto escolar, com a participação de centenas de alunos e professores nas três edições do concurso.

Mais informações: http://www.cienciaviva.pt/ralisolar/

Inscrições: até 30 de Dezembro de 2009
DST quer investir 25 milhões em projectos solares no Algarve e Alentejo
O grupo DST apresentou dois pedidos de informação prévia para poder avançar com dois parques de energia solar no Algarve e no Alentejo, com uma potência conjunta de 5,5 megawatts (MW) e um investimento total de 25 milhões de euros. As duas unidades vão estar instaladas em Silves e em Évora, informou a DST em comunicado. Trata-se de centrais de produção de electricidade a partir de tecnologia solar fotovoltaica e termoeléctrica de concentração. De acordo com a DST, os projectos apresentados contemplam também uma aposta em investigação e desenvolvimento. (...) “Estes projectos vão servir para estabelecermos parcerias com centros de investigação de universidades portuguesas, com o objectivo de passar para a fase industrial a prototipagem da investigação do solar fotovoltaico”, acrescentou José Teixeira [presidente executivo da DST]. Nestes projectos participam ainda a Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto e a Escola de Engenharia da Universidade do Minho, bem como as empresas Heliodynamics, Waste2Value, Ecos Sustainable Improvement e Dordtech.

segunda-feira, 14 de dezembro de 2009

First Multicrystalline Solar Panels With 17.0 Percent Record Efficiency
REC and ECN (Energy research Center of the Netherlands) have together made the world’s first multicrystalline solar panels with 17.0 percent efficiency. The performance measurement result was recently officially confirmed by European Solar Test Installation (ESTI). The measurements were done under Standard Test Conditions and represent aperture area efficiency.

domingo, 13 de dezembro de 2009

Impostos ecológicos criam emprego
Os países da União Europeia que executaram com sucesso reformas fiscais ambientais nos últimos anos têm dois pontos em comum: compensaram, por um lado, a maior tributação sobre a energia com uma descida de impostos sobre o trabalho e a produção de riqueza e, por outro, convenceram a opinião pública com uma comunicação ampla e com alternativas. (...) No caso alemão, no período em que a reforma decorreu, entre 1999 e 2003, o impacto foi "substancial". Com a introdução da ecotaxa, que se traduziu num aumento dos preços da energia, com taxas crescentes sobre os combustíveis e a electricidade, as receitas permitiram reduzir em 1,7 pontos percentuais as contribuições para a Segurança Social e canalizar mais de mil milhões de euros para incentivo às energias renováveis. "Pela primeira vez em 50 anos, as emissões de dióxido de carbono no sector dos transportes caíram 17 por cento, e vimos a criação adicional de 250 mil empregos [nas energias renováveis], graças à redução das contribuições sociais", recordou Schlegelmilch [vice-presidente da Green Budget].

quinta-feira, 10 de dezembro de 2009

Cimeira Nacional de Concentração Fotovoltaica
A info-Ciências digital publica um artigo sobre a primeira Cimeira Nacional de Concentração Fotovoltaica, organizada pela FCUL e pela empresa WS Energia, líder europeia na instalação de sistemas de concentração fotovoltaica, e que ocorreu nas instalações da FCUL, no passado dia 26 de Novembro. O documento apresenta ainda o Jardim Solar, um novo espaço da FCUL para teste de sistemas solares e que foi inaugurado durante a Cimeira.
California gives green light to space solar power
California has given the green light to a deal involving [the sale of] energy beamed down from space. (...) A start-up company called Solaren is designing the satellites, which it says will use radio waves to beam energy down to a receiving station on Earth. The attraction of collecting solar power in space is the virtually uninterrupted sunshine available in geosynchronous orbit. Earth-based solar cells, by contrast, can only collect sunlight during daytime and when skies are clear. (...) But space-based solar power must grapple with the high cost per kilogram of launching things into space. (...) [To reduce those costs, Solaren claims it will be] using inflatable mirrors to focus sunlight on solar cells.

quarta-feira, 9 de dezembro de 2009

Scarecrow Bio-Acoustic Systems has launched COMPACT – the solar powered scarecrow
It may be powered from 15V DC, 110V/250V AC mains supplies, or from a leisure battery, fully maintained by solar panels. The solar powered scarecrow incorporates a bio-acoustic bird dispersal system using natural species distress calls to create an environment appearing ‘hostile’ to birds. It is humane, inoffensive and does not endanger their lives.
Energy performance of buildings: photovoltaic systems to become a standard product in new buildings
Today, at the Energy Council the Swedish Presidency was congratulated for the agreement reached on the new Energy Performance of Buildings Directive (EPBD). Any new European building will have to be “nearly zero energy” by 2020, meaning that a very large share of energy consumption will be provided by renewable energy. Solar photovoltaic technologies are amongst the best suited to be integrated in buildings. However no target has been set for existing buildings which currently represent about 99% of the building stock.

terça-feira, 8 de dezembro de 2009

Carro eléctrico: rede de carregamento antecipada para 2011
O primeiro-ministro anunciou hoje a antecipação para meados de 2011 da rede nacional de carregamento para veículos eléctricos, sublinhando que Portugal será assim o único país do mundo a ter uma rede nacional, integrada e de gestão centralizada [todos os consumidores, independentemente do seu fornecedor de electricidade, terão acesso a essa rede].
[Entretanto, a] fábrica de baterias para os carros eléctricos da aliança Renault-Nissan será localizada em Aveiro, revelou (...) o vice-presidente-executivo da Renault-Nissan, Carlos Tavares.

segunda-feira, 30 de novembro de 2009

Forno solar português aposta na exportação
Desenvolvido a pensar nos países pobres, acabou por conquistar a alta cozinha e centenas de lares europeus. Não gasta combustível, não requer vigilância e beneficia de uma dedução de 30% no IRS por usar energias renováveis. Notícia completa no Expresso.

quarta-feira, 25 de novembro de 2009

Megacentral fotovoltaica abastece três mil casas
O primeiro-ministro inaugurou ontem, terça-feira, no Mercado Abastecedor da Região de Lisboa, em Loures, uma das maiores centrais fotovoltaicas em ambiente urbano, que vai produzir energia suficiente para abastecer 3000 casas. A central de energia eléctrica pertence a um consórcio liderado pela empresa Fomentinvest e representa um investimento de 31 milhões de euros. Os cerca de 28 mil painéis solares, colocados em dois taludes e na cobertura de 11 edifícios do Mercado Abastecedor da Região de Lisboa (MARL), têm uma potência total de seis megawatts - o correspondente à energia suficiente para as necessidades anuais de 12 mil pessoas.

terça-feira, 24 de novembro de 2009

Cimeira Nacional de Concentração Fotovoltaica: Desafios do Desenvolvimento Industrial de Aplicações Fotovoltaicas com Concentração

É já esta quinta feira, a partir das 9h00 no anfiteatro da Fundação da FCUL: Sessão conjunta da WS Energia e da FCUL sobre os desafios tecnológicos associados à concentração solar fotovoltaica. Inclui a inauguração do novo Laboratório Fotovoltaico WS Energia/FCUL.

Programa
26 Novembro 2009
FCUL (1.3.5), Lisboa

terça-feira, 17 de novembro de 2009

Applied Materials:
buys crystalline silicon company Advent Solar while plans for layoffs
[Amorphous silicon equipment maunfacturer] Applied Materials has acquired the assets of Advent Solar in a quiet no-details-revealed deal, apparently in a move to bolster the company's crystalline silicon (c-Si) technology position (...) For Applied, combining Advent's [emitter wrap through solar cells] technology with its automated wafering and cell production equipment will help "deliver systems that will enhance customers’ c-Si roadmaps and accelerate the reduction in cost per watt of solar electricity," noted Mark Pinto, CTO/GM of Applied's Energy and Environmental Solutions Group.
In the meantime, Applied materials plans to cut about 10 percent to 12 percent of its workforce and expects it solar business to break even at least in the coming year.

segunda-feira, 2 de novembro de 2009

Avó de Obama no Quénia já funciona a energia solar
No Quénia, em pleno coração de África há uma outra Casa Branca, e lá também já chegou a energia solar. Ambientalistas deram painéis de presente à avó de Barack Obama, na esperança de alertar o presidente norte-americano para as alterações climáticas. Mais detalhes no video do Expresso.

sexta-feira, 30 de outubro de 2009

Fun in the sun: A photovoltaic finish for Australia's solar car race
A solar car built by a team of students from Tokai University, Japan, won the annual solar race in Australia, the Global Green Challenge. Tokai had a near-faultless run, marred only by a flat tire 1,750 miles from the Darwin start. The second-place finisher was the usual victor: The Nuon team from the Netherlands, which won the consecutive events in 2001, 2003, 2005 and 2007. Read the full story.

quinta-feira, 29 de outubro de 2009

Toyota Developing Solar-Powered EV Charging Station
Toyota Industries Corp. announced that it is developing an electric car charging station composed of solar cells and storage batteries at Tokyo Motor Show 2009.
The electricity generated by the solar cells is first stored in storage batteries and then used to charge electric vehicles. Showa Shell Sekiyu KK and Nissan Motor Co. Ltd. also announced in August 2009 that they would jointly develop a similar system.

quarta-feira, 28 de outubro de 2009

Solar superpower: Should Europe run on Sahara sun?
If a consortium of German companies has its way, construction of the biggest solar project ever devised could soon begin in the Sahara desert. When completed, it would harvest energy from the sun shining over Africa and transform it into clean, green electricity for delivery to European homes and businesses.Prospects for the project, called Desertec, have blossomed over the past year, and this month 20 major German corporations are expected to announce the formation of a consortium that will provide the €400 billion needed to build a raft of solar thermal power plants in north Africa. They include energy utilities giants E.ON and RWE, the engineering firm Siemens, the finance house Deutsche Bank and the insurance company Munich Re.
The New Scientist reports on the project and some of the issues raised by the project, including water demand for the project and the concept of centralized versus distributed electricity production.

sexta-feira, 23 de outubro de 2009

College green building teams compete in 'Solar Decathlon'
The U.S. Department of Energy (DOE) on Friday announced the winners of the 2009 Solar Competition on the National Mall in Washington, D.C. Team Germany, the student team from Darmstadt, Germany, won top honors by designing, building, and operating the most attractive and efficient solar-powered home. The University of Illinois at Urbana-Champaign took second place followed by Team California in third place.

sexta-feira, 16 de outubro de 2009

Aldeia solar em Odemira experimenta tecnologia para se libertar dos combustíveis fósseis
No Monte Cerro, próximo de Colos (Odemira) estão a ser experimentados vários protótipos tecnológicos para tornar uma comunidade de 50 pessoas auto-suficientes a nível energético. A Aldeia Solar é um projecto da comunidade de Tamera e vai ser inaugurada amanhã.

quarta-feira, 14 de outubro de 2009

Avião movido a energia solar faz hoje escala em Lisboa
O Solar Impulse, primeiro avião capaz de voar dia e noite sem combustível e movido apenas a energia solar, é hoje apresentado em Lisboa, num evento promovido pela Solvay, parceira tecnológica deste projecto. (...) As três empresas que apoiam o desenvolvimento do Solar Impulse, o primeiro avião tripulado movido apenas a energia solar, estão à procura de um quarto parceiro para o projecto, que representa um investimento total de 70 milhões de euros.

sexta-feira, 9 de outubro de 2009

Igreja da Santíssima Trindade, em Fátima, tem central fotovoltaica
A Igreja da Santíssima Trindade no Santuário de Fátima tem desde Setembro uma central fotovoltaica que permitirá à instituição ser fornecedora de energia eléctrica. Luís Bastos, director de divisão Soluções de Automação da Siemens, entidade responsável pela instalação, [...] adiantou que a central tem neste momento capacidade para a produção de 100kWp (potência de pico instalada), estando prevista a expansão para 400kWp.

quinta-feira, 8 de outubro de 2009

Primeiro parque temático de energias renováveis do país abre em Loures
Moinhos de vento, aerogeradores, painéis solares. Estes são apenas alguns dos equipamentos que podem ser encontrados, a partir de hoje, no primeiro parque temático do país vocacionado para as energias renováveis que abre em Loures [no Parque Urbano de Santa Iria da Azóia].

segunda-feira, 5 de outubro de 2009

EDP oferece energias renováveis a 50 mil refugiados no Quénia
A Fundação EDP vai lançar um grande projecto de responsabilidade social no campo de refugiados da ONU de Kakuma, no noroeste do Quénia (distrito de Turkana), que permitirá fornecer energia solar fotovoltaica e eólica à totalidade da população do campo, estimada em mais de 50 mil pessoas. O Projecto Kakuma, que arrancará em Janeiro de 2010, pretende quebrar o ciclo de pobreza dos refugiados e promover o desenvolvimento sustentável através de uma actuação integrada em todas as frentes: energia para cozinhar (fogões solares) e luz eléctrica para as famílias, iluminação das ruas, abastecimento e purificação de água, energia para os edifícios públicos (escolas, hospitais), empreendedorismo social, agricultura caseira e reflorestação de uma área de 10 hectares. (...) A população de refugiados é maioritariamente constituída por sudaneses fugidos da guerra no Darfur (51%) e somalis (36%), havendo ainda deslocados da Etiópia, Ruanda, Burundi, Congo, Uganda, Eritreia e Namíbia. A sua presença em Kakuma está a tornar-se insustentável em termos ambientais, devido ao esgotamento de aquíferos subterrâneos e à desflorestação provocada pelo consumo de lenha. E gera fortes tensões com a população local - os turkanas - no acesso aos recursos naturais. Com o avanço do deserto, a população do campo só encontra lenha a 50 a 100 km de distância, e esta tarefa é feita pelas mulheres, que têm de enfrentar elevadas temperaturas e ameaças acrescidas de violência sexual. As carências de energia nos edifícios públicos são grandes. Nos três hospitais do campo só há electricidade num máximo de cinco horas por dia e nas escolas, a falta de iluminação provoca insegurança, abandono escolar (em particular entre as raparigas) e dificuldades em atrair e reter professores e pessoal qualificado. E a bombagem de água dos aquíferos por geradores a diesel sai muito cara à ONU e às ONG. As carências de energia nos edifícios públicos são grandes. Nos três hospitais do campo só há electricidade num máximo de cinco horas por dia e nas escolas, a falta de iluminação provoca insegurança, abandono escolar (em particular entre as raparigas) e dificuldades em atrair e reter professores e pessoal qualificado. E a bombagem de água dos aquíferos por geradores a diesel sai muito cara à ONU e às ONG.

domingo, 4 de outubro de 2009

Solar power for Taj Mahal
According to Archaeological Survey of India Official, the proposal to light up the Symbol of Love, Taj Mahal with the solar energy will soon be prepared by the authorities and sent to the Union power ministry. (...) Further, he said introduction of solar powered vehicles to carry the visitors, specially the physically challenged ones, is being considered. These solar powered vehicles can carry up to four persons in one go. Presently the battery-operated vehicles are allowed to drive around the premises of Taj Mahal and petrol-diesel vehicles have been prohibited around the monument area to make the monument free from dangers like pollution.

sexta-feira, 2 de outubro de 2009

Solar Panel Tariff May Further Strain U.S.-China Trade
Companies that import solar panels to the United States are facing up to $70 million [2.5%] in unexpected tariffs. (...) The decision is legally binding on most solar panels imported into the United States. But virtually no one in the industry became aware of it until the last few weeks, Meanwhile, unpaid duties piled up, along with penalties that are likely to double the cost. (...)
[T]he duties come at a particularly difficult time for the global solar power industry. Many panel manufacturers are losing money because of fierce competition from ever-expanding production in China and a worldwide downturn that has driven down prices. Raising prices now to cover past tariffs will be hard because the market is glutted with panels; prices have fallen a fifth since early this year. (...) The Solar Energy Industries Association, a coalition of domestic and foreign companies whose board chairman is an executive from Suntech, China’s biggest solar panel maker, argues that American tariffs on solar panels could lead other countries to impose tariffs on American exports.

quarta-feira, 30 de setembro de 2009

Suntech, Sunovia, IMEC, Q-Cells, Fraunhofer & Oerlikon Hit World PV Efficiency Records
At the 24th European PV Conference in Hamburg last week, there was a shower of efficiency world records: Suntech (multi-crystalline silicon modules: 16.53%), Fraunhofer (n-type silicon cells: 23.4%) and Oerlikon (amorphous silicon single-junction cells: >10%) and impressive results from Sunovia (single-junction and two junction CdTe cells), IMEC (GaAs/Ge multijunction cell), Q-Cells (polycrystalline silicon cells).

terça-feira, 29 de setembro de 2009

Bairro social de Torres Vedras vai ter painéis solares instalados pela autarquia

Resultados da poupança energética vão ser monitorizados por investigadores
A Câmara de Torres Vedras vai instalar no único bairro social da cidade perto de uma centena de painéis solares destinada ao aquecimento das águas. Os resultados da poupança energética vão ser monitorizados por investigadores.
“As pessoas usam actualmente esquentadores a gás e vão imediatamente ter uma poupança porque vão deixar de pagar a conta do gás, com a instalação de energias renováveis no sistema de aquecimento das águas”, afirmou à agência Lusa António Vallera, coordenador do Centro de Investigação dos Sistemas de Energias Sustentáveis da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.
A instituição assinou um protocolo com a autarquia, através do qual vários investigadores vão analisar os hábitos de consumo e as poupanças na factura energética deste sistema de energias renováveis, uma solução que, dizem, vai pela primeira vez ser instalada num bairro social. “Este sistema solar vai permitir poupar cerca de 80 por cento do consumo”, revelou o investigador, já que os consumidores vão pagar apenas a factura da água.
O projecto de reabilitação energética vai ser desenvolvido pela Natural Works, uma empresa com vários projectos na área da construção sustentável com quem o município também assinou um protocolo. Prevê que até ao final de 2010 sejam instalados os painéis solares térmicos, um investimento de cerca de 250 mil euros.
O projecto de intervenção no Bairro Boavista/Olheiros, que está a ser alvo de obras de requalificação urbana, tem a duração de dois anos e vai permitir reduzir as emissões de dióxido de carbono para a atmosfera, através do recurso à energia solar no aquecimento das águas dos 56 fogos habitacionais.
Pela primeira vez em 22 anos, o bairro está a ser alvo de obras de melhoramento das condições de habitabilidade, orçadas em um milhão de euros. As obras são comparticipadas em 477 mil euros pelo Instituto de Habitação e Reabilitação Urbana, após ter sido aprovada uma candidatura ao programa PROHABITA, destinado a criar condições de acesso a uma habitação condigna por parte de estratos sociais desfavorecidos.
Energia solar chega ao Estádio da Luz
Clube encarnado vai instalar 500 painéis solares, beneficiando do programa Solar Térmico. Os clubes desportivos renderam-se às vantagens da energia solar. O estádio da Luz vai ser equipado até ao final do ano com 500 painéis solares térmicos para aquecimento das piscinas e dos banhos, um investimento efectuado ao abrigo do Programa Solar Térmico lançado pelo Governo de José Sócrates. Esta não é, no entanto, uma iniciativa inédita para o clube da águia que, em Fevereiro, instalou 80 painéis solares térmicos no Caixa Futebol Campos, o seu centro de estágio, no Seixal.

sábado, 26 de setembro de 2009

Energia solar na Noite dos Investigadores

No dia 25 de Setembro, no âmbito das celebrações dos Cientistas ao Palco - Noite dos Investigadores, o SESUL (Sistemas de Energia Sustentáveis da Universiade de Lisboa) esteve nos Jardins da Fundação Calouste Gulbenkian com uma banca de experiências e demonstrações de energia solar.

quinta-feira, 24 de setembro de 2009

SolFocus fornece concentrador fotovoltaico à Águas de Portugal
A SolFocus, em parceria com a Dreen Europe, chegou a um acordo com a Águas de Portugal (AdP) para a instalação de 8,5 MW de pico de potência através da tecnologia de concentrador fotovoltaico (CPV) nas instalações da companhia. Este projecto é parte do plano do Grupo AdP para o investimento de mais de 830 milhões de euros até 2014 em projectos de energias renováveis, com o objectivo de cobrir 3 por cento das necessidades eléctricas e evitar a importação de 4 milhões de barris de petróleo, assim como reduzir as suas emissões de CO2 em 724 mil toneladas. (...)
O design CPV da SolFocus utiliza um sistema óptico reflectivo para concentrar a luz solar 650 vezes em pequenas e altamente eficientes células de junção tripla.

terça-feira, 15 de setembro de 2009

Marques Mendes lança parque de energia solar em Porto Santo
Será o primeiro parque fotovoltaico da Região Autónoma da Madeira e o maior investimento privado em energias renováveis na ilha de Porto Santo. O parque fotovoltaico da Nutroton Energias, empresa de Joaquim Coimbra que é liderada por Marques Mendes, vai começar a ser construído este mês e em Março já vai produzir energia. O parque terá uma capacidade instalada de 2MW de potência, o que corresponde ao abastecimento de 50% da ilha de Porto Santo por um ano, excluindo a altura do Verão, devido à afluência de turistas.

sexta-feira, 11 de setembro de 2009

Primeira central solar gigante para exportar electricidade nasce em Portugal
Um grupo de empresários portugueses está a estudar a construção de uma central solar gigante no Alentejo, de 2GW, destinada à exportação de electricidade verde para a Europa do Norte, e a criação de um novo cluster industrial no país, um investimento que poderá rondar os seis mil milhões de euros. Do núcleo promotor do projecto, designado Luz.On, fazem parte Mário Baptista Coelho [professor da Faculdade de Ciências da Univesidade de Lisboa], o homem que ergueu a central de Moura, a Fundação Calouste Gulbenkian, a Efacec e a EIP Electricidade Industrial Portuguesa, estas últimas duas entidades como parceiras tecnológicas. A megacentral fotovoltaica de elevada concentração, de tecnologia norte-americana e alemã, é um dossier que está há vários meses em preparação. A sua instalação deverá ocupar cerca de cinco mil hectares numa zona não especificada no Alentejo. (...) O projecto, virado para a era que se avizinha e que os especialistas designam como a das ‘auto-estradas da energia’, apresenta vários pontos inovadores em relação ao passado. É o primeiro pensado para a exportação de energia verde, visando países que precisam de acelerar a redução das suas metas de emissões de dióxido de carbono para cumprirem as metas europeias para 2020. Não está, por isso, candidato a tarifas subsidiadas no mercado nacional, nem depende do consumo do mercado português.

quarta-feira, 9 de setembro de 2009

Governo chinês aprova construção da maior central solar do mundo
O Governo chinês e a empresa First Solar assinaram ontem um memorando de entendimento para a construção da maior central solar do mundo na Mongólia Interior. A central, que deverá ficar concluída em 2019, terá uma capacidade produtiva de dois gigawatts. (...) A primeira fase de construção da central, que será construída na cidade de Ordos, no deserto, será um projecto de demonstração de 30 megawatts que arrancará a 1 de Junho de 2010. As fases 2, 3 e 4 serão de 100, 870 e 1000 megawatts, respectivamente. As fases 2 e 3 estarão concluídas em 2014 e a última em 2019, revela a norte-americana First Solar

Projecto Integrado de Energia Solar



FCUL e RPP assinam protocolo
A FCUL e a RPP – Retail Parks de Portugal assinaram um protocolo de cooperação no passado dia 30 de Julho. O acordo estabelecido no âmbito do Projecto Integrado de Energia Solar é válido por três anos.
O Projecto Integrado de Energia Solar desenvolvido pela RPP implica a construção das seguintes fábricas: de silício, de módulos fotovoltaicos (que inclui unidades fabris de wafers, de células e de painéis fotovoltaicos) e de painéis térmicos.
O Projecto Integrado de Energia Solar vai ser instalado no concelho de Abrantes, próximo da central termoeléctrica do Pego. Durante os próximos cinco anos a RPP irá promover a concepção, o licenciamento, a construção e o funcionamento das referidas unidades fabris, de um centro de investigação e de um centro de distribuição.
Cada uma das unidades de produção do Projecto Integrado de Energia Solar terá sistemas de controlo da produção, incluindo sistemas de medida e de controlo da qualidade, necessitando naturalmente de muitos técnicos com formação especializada [consulte outras informações sobre as unidades de produção]. Trata-se de um investimento superior a €800 milhões e se tudo correr como previsto deverá empregar mais de 1600 trabalhadores, dos quais 300 serão profissionais altamente qualificados.

sexta-feira, 28 de agosto de 2009

Swiss researchers tout record-efficient CdTe cells for roll-to-roll
esearchers from the Swiss Federal Laboratories for Materials Testing and Research (EMPA) near Zurich have produced cadmium telluride (CdTe) thin-film solar cells with a record 12.4% efficiency, made with a low-temperature process compatible for roll-to-roll (R2R) manufacturing. The flexible CdTe thin-film cells (measuring Voc= 823 mV, Jsc= 19.6 mA.cm-2, FF= 76.5% under standard AM1.5 illumination) were made on a lightweight polymer (polyimide) film using a low-temperature (<450°C) vacuum evaporation process to grow the layers, and subsequent annealing in air. The indium tin oxide (ITO) layers used in previous 11.4% efficient cells was replaced with a bi-layer of ZnO/ZnO:Al as a transparent electrical contact; this improved process yield and reproducibility, and is cheaper than expensive ITO, they noted.
Spectrolab touts record CPV efficiency
Spectrolab says it has developed a concentrated solar cell with record 41.6% efficiency, surpassing the 41.1% mark attained by the Fraunhofer Institute. The technology specifically is an advanced version of Spectrolab's lattice-matched cell technology, a triple-junction gallium arsenide solar cell already being used in space and terrestrial applications. Improvements in wafer processing reduce metal grid shadowing and series resistance, raising the cell's overall efficiency, the firm notes in a statement. The efficiency mark was independently tested and confirmed by the US Department of Energy's National Renewable Energy Laboratory (NREL) in Golden, CO.

segunda-feira, 24 de agosto de 2009

Solar panel prices to slide into next year
A steep fall in the price of solar panels has chipped away at manufacturers' profits this year, and relief is unlikely to come soon, as many in the industry believe pressure will intensify and push prices even lower into 2010 and perhaps even 2011. (...)[S]olar companies worldwide -- including heavyweights like China's Suntech Power Holdings Co Ltd, U.S.-based First Solar Inc and Germany's Q-Cells AG -- have been forced to cut the price of their panels, hampering and in some cases erasing profits. (...) After peaking at $4.20 a watt in 2008, prices for solar panels have dived as much as 50 percent to about $2.40 a watt for European and U.S. companies that make silicon-based panels and $2.00 a watt for Chinese suppliers, Chase said. Prices on lower-cost thin film panels are between $1.00 and $2.00 a watt. The bottom-out price "could be as low as $1.50 for crystalline silicon, which would be a shockingly low price". Lower prices are good news for solar customers as the cost of the renewable energy source reaches toward that of power created from dirtier sources such as natural gas and coal. Still, the drastic pace of the tumble has sent many companies scrambling.
Chinese Solar Companies Report Weak 2Q Results, [but with] Rising Shipments
Solar-equipment manufacturers based in China have taken hits from the global recession and rapidly escalating industry competition. But there are signs that Chinese solar firms could emerge stronger than many of their competitors. While their bottom lines look bad now, most companies say shipments of photovoltaic (PV) module are rising fast, a sign that demand for solar power is rebounding.
Portugal sonha com futura geração da tecnologia solar
As zonas de Porto Alto, Trafaria, Setúbal, Évora, Alqueva, Estói e Portimão foram as escolhidas para acolher os primeiros projectos portugueses de inovação e demonstração de energia solar concentrada termoeléctrica e concentrada fotovoltaica [num total de] 33.5MW. (...) A estreia portuguesa confina-se para já às zonas com grande exposição solar e onde há mais disponibilidade da rede eléctrica para receber energia. Serão aprovados um máximo de 14 projectos "com forte componente de investigação e desenvolvimento tecnológico", em função de três critérios, o mais restritivo dos quais é a valorização de parcerias com entidades com carreira nestas tecnologias, as quais não existem em Portugal. Os outros dois são a ligação às universidades com relevância na área da energia solar e a eficiência energética associada ao projecto.
Palácio da presidência do Chile vai ser iluminado e aquecido por painéis solares
O palácio da presidência chilena de La Moneda, em Santiago, será aquecido e iluminado a energia solar, o que ilustra o objectivo do país de transferir 15 por cento da produção energética para energias renováveis, anunciou quinta-feira o Governo.

US President Obama's grandmother joins the Solar Generation
Young Kenyans working with Greenpeace’s Solar Generation are tackling the twin problems of energy poverty and climate change today, by installing solar panels on the Senator Barack Obama School in Kogelo and on the roof of the house of Mama Sarah – the US President’s grandmother.

sexta-feira, 21 de agosto de 2009

Suntech Claims New World Record in Silicon Panel Efficiency
Suntech Power said Wednesday it now holds the world record in producing the most efficiency multicrystalline silicon panels, beating a record previously held by Sandia National Laboratories. A panel sporting the company's newly developed Pluto cells was able to convert 15.6 percent of the sunlight that strike it into electricity, Suntech said. (...) The new record is a boost to Suntech's plan to market panels assembled with Pluto cells, which it developed with technology licensed from the University of New South Wales [where] Suntech's founder and CEO Zhengrong Shi taught for years. The university holds the world record for silicon cells made in a lab, which were tested by Sandia and yielded 25 percent efficiency. (...) The Pluto technology focuses on improving the cell's ability to trap light to boost electricity production. Pluto cells also use copper instead of silver for its collector and bus lines.
Q-Cells Cuts 500 Workers, Posts €696.9 million in Loss
Q-Cells, which has struggled to deal with a market slump, said Thursday it is cutting 500 jobs and implementing other measures to reduce production costs by 25 percent. (...) Q-Cells is shutting down older production lines at its factory in Thalheim because it no longer has the scale or technical ability to make cells at least as cheaply as its competitors, the company said.(...) Solar cell pricing fell about 20 percent from the first quarter to the second quarter this year, Q-Cells said. The company said the contracts it has signed with its wafer suppliers have become too expensive.
The solar industry moved from a boom in 2008, when companies worked quickly to boost production, to a bust in 2009. The credit crunch has made it difficult for developers to line up money to build solar power plants. The global market is so saturated with unused solar panels that one research firm recently predicted that the glut would last until 2012.

terça-feira, 11 de agosto de 2009

Bangladesh wins World Bank solar power loan
The World Bank said on Saturday it will loan Bangladesh $130 million to install solar energy panels to power 300,000 households. (...) Only around 40 percent of Bangladeshis have access to electricity. Power shortages are severe, especially in rural areas. (...) A part of the financing will also be used to purchase and install about 10 million energy efficient compact fluorescent lamps in densely populated areas, replacing an equivalent number of incandescent lamps. "Replacing these lamps, which will be free of charge for residential consumers, is expected to reduce the peak demand by about 360 MW," said Raihan Elahi, senior energy specialist of the World Bank.

sexta-feira, 7 de agosto de 2009

Projectos para produzir energia solar abrem em Setembro
A partir do dia 1 e até 15 de Setembro vai abrir o Período de Informação Prévia (PIP) para projectos de produção de energia solar(...) o ministro Teixeira [dos Santos] declarou também que será lançado o «concurso para projectos de maior envergadura e maior capacidade de produção energia».

sexta-feira, 31 de julho de 2009

Solar farm fountain


A Associação cultural - Cultivamos Cultura celebrou ontem o início das suas actividades com a inauguração da Solar Farm Fountain criada pelos seus primeiros artistas residentes. Mais detalhes aqui.

quarta-feira, 22 de julho de 2009

Tuvalu plans to be first 100% solar-powered nation
Only three feet above sea level, the island of Tuvalu has suffered in the wake of rising waters -- and even went so far as to sue the Bush administration for their refusal to do anything about carbon emissions. (...) Tuvalu's 12,000 residents have decided to fight back. The world's fourth-smallest nation recently announced that it would power the entire island with 100% solar energy by 2020. The ambitious project is expected to only cost around $20 million (not bad for an entire nation -- but still a hefty $1,666 per resident!) and serve as a model of sustainbility for the rest of the world.
German PV sees positive growth again
The sales turnover of the manufacturers of equipment, machinery and plants for the photovoltaic industry in Germany for the first quarter of 2009 has exceeded the respective quarter of last year by 60 per cent.(...) For the second quarter the participating companies expect yet another turnover growth of 9%. The orders on hand remain at a high level, the range of orders only slightly went down to 10.2 production months. "The current oversupply of solar modules and financing problems of the manufacturers slow down the expansion of production capacities. Therefore, it comes as no suprise that the sales growth has declined significantly compared to the doubling it has seen for the last three years.

segunda-feira, 20 de julho de 2009

Sócrates anuncia incentivo de 5000 euros para quem comprar carro eléctrico
O primeiro-ministro, José Sócrates, anunciou esta manhã que o Governo vai conceder um incentivo de 5000 euros para cada cidadão que adquirir um carro elétrico. O prémio sobe para 6500 euros no caso de a aquisição ser feita com abate de veículo velho. A medida faz parte de um pacote de incentivos para a disseminação da utilização de carros eléctricos em Portugal e foi anunciada depois de Sócrates ter recebido o vice-presidente da Nissan Europa, Eric Nicolas [que anunciou a construção de uma fábrica de baterias para carros eléctricos em Portugal]. O Governo vai também tornar obrigatório que os novos edifícios licenciados tenham prevista no projecto a pré-instalação de sistemas de abastecimento dos carros eléctricos nas garagens e vai conceder incentivos fiscais de 50 por cento às empresas que adquirirem veículos movidos a electricidade para a sua frota. Sócrates não esclareceu, todavia, como será feito o abatimento. O avanço para a substituição da frota da administração público por veículos eléctricos é outra das medidas anunciadas esta manhã por José Sócrates.

sexta-feira, 17 de julho de 2009

Fábrica de painéis cria 1.800 empregos em Abrantes
Vai ser construída em Abrantes uma nova fábrica de painéis fotovoltaicos e torres eólicas. Um projecto que, de acordo com o presidente da autarquia, implica um investimento de 818 milhões de euros e criará 1.800 postos de trabalho, dos quais 300 são de engenheiros e quadros técnicos superiores. O Projecto Integrado de Energia Solar (PIES) «visa agregar toda a cadeia de produção de energia solar, com a instalação de sete unidades industriais, cinco a sete torres eólicas, painéis solares e turbinas de co-geração», explicou Nelson de Carvalho à agência Lusa. A unidade será instalada na freguesia de Pego, numa área de 82 hectares, com uma área real de implantação de 16 hectares. O projecto de investimento, da responsabilidade do empresário Alexandre Alves e do Grupo RPP Spolar, é considerado de Interesse Nacional (PIN) pela autarquia, que o apoia junto da Agência Portuguesa de Investimento. Os terrenos foram cedidos a preço simbólico, com isenção de pagamento de taxas urbanísticas e outros apoios ao investimento
Martifer Solar's 50MW Automated Module Production Line Completed
Martifer Solar and Spire Corporation jointly announced that Martifer Solar accepted last month Spire's 50 MW per year automated module production. Both Spire and Martifer are fully satisfied with the performance of the Portuguese company's photovoltaic factory. The fully automated turnkey module manufacturing line uses robotic systems for material handling and processing. (...) Spire has successfully automated the steps that are typically done manually. These included automation of string bussing, encapsulate trimming, module framing, junction box attachment, hi-pot testing and module simulation characterization.

quinta-feira, 16 de julho de 2009

China hikes 2011 solar power target
China is aiming for an installed solar power capacity of 2 GW by 2011, nearly a 15-fold jump from the 140 mW capacity it had at the end of last year (...) The National Energy Administration has decided to expand the country's solar power capacity to 2 GW in the next two years, with a subsidized price for solar power of 1.09 yuan per kWh [three times the rate paid by coal-fired power plants]. (...) The solar industry has been hit hard since the end of last year due to freezing credit resulting from the financial crisis and an oversupply of solar panels that have cut prices sharply. (...) The government in March approved a subsidy of 20 yuan per watt for solar PV systems larger than 50 kW fixed on building roofs. The subsidy, which could cover half the cost of installing the system, was popular among developers, attracting applications equivalent to the building of 1 GW of solar power, Reuters reported earlier.

terça-feira, 14 de julho de 2009

Solar Stocks Eclipsed - Plunging prices will hurt makers of solar power cells this year
[R]apidly falling prices for photovoltaic systems amid fierce competition for customers during the recession as well as scarce financing for new projects [is leading to] solar buyers putting off their purchases, guessing that they can get the same amount of power for less money if they wait a few months, writes Deutsche Bank solar analyst Steve O'Rourke in a recent report. There are several types of solar cells on the market, and some manufacturers can claim higher efficiency, but solar power is a basically a commoditized business. Customers buy based on the price per watt of installed power. As the recession cuts into corporate spending on technology, prices look set to fall from $2.50 a watt to $2.00 in the next few months, to just $1.85 by next year, predicts O'Rourke.
Central da Amareleja leva Acciona e Mitsubishi a fazerem aliança global
A espanhola Acciona e a japonesa Mitsubishi anunciaram hoje o estabelecimento de uma aliança estratégica internacional para o desenvolvimento de projectos de energia renovável, depois de em Março a Acciona ter vendido à Mitsubishi uma posição de 34% na central solar da Amareleja, no Alentejo, que a Acciona controlava totalmente.

segunda-feira, 29 de junho de 2009

Cerca de cem postos de carregamento [de automóveis eléctricos] até ao final de 2010
Uma centena de postos de carregamento eléctrico espalhados por Lisboa e com data de entrada em funcionamento até ao final de 2010 é o compromisso que a câmara presidida por António Costa deverá anunciar hoje, através da sua agência de energia, a Lisboa E-Nova, cumprindo a tarefa de ser cidade-piloto do projecto de mobilidade eléctrica no país. Os seus responsáveis garantem que a rede será aberta a todas as marcas automóveis e que os utilizadores poderão escolher o fornecedor de energia com a qual abastecerão o carro eléctrico. O sistema em desenvolvimento prevê que cada utilizador adquira um cartão que lhe permitirá o acesso, com recurso às tecnologias de informação, ao serviço de carregamento e às opções associadas, nomeadamente o comercializador de energia e o tipo de carregamento (lento ou rápido).

sábado, 27 de junho de 2009

Swiss team unveils prototype for sun-powered plane
Adventurer Bertrand Piccard on Friday unveiled the Solar Impulse, which, with its sleek white wings and pink trimming, aims to make history as the prototype for a solar-powered flight around the world. "Yesterday it was a dream, today it is an airplane, tomorrow it will be an ambassador of renewable energies," said Piccard (...) The plane will take part in a series of test flights over the next two years, and based on the results of those a new plane will be constructed for the big takeoff, in 2012. (...) The budget for the project is €70 million ($98 million), Piccard said. He and Borschberg said the plane will fly day and night using almost 12,000 solar cells, rechargeable lithium batteries and four electric motors. It will not use an ounce of fuel.

terça-feira, 2 de junho de 2009

EDP quer liderar salvação da Qimonda de Vila do Conde
O Governo está a promover a criação de um consórcio de investidores nacionais para viabilizar uma das áreas de negócio da Quimonda em Portugal, o que permitirá manter parcialmente a força laboral daquela empresa. (...) [O] consórcio integra pelo menos a EDP, a DST, a Aicep e os bancos BES e Millennium bcp estão disponíveis para viabilizar o negócio da Quimonda Solar, uma empresa que tem como accionista a 51% a própria Quimonda e a Centrosolar com 49% e que quer produzir células solares usadas nas centrais eléctricas fotovoltaicas. (...) O plano em cima da mesa prevê que o consórcio adquira os 51% que a casa-mãe, a Qimonda AG, detém na Qimonda Solar, assegurando assim, juntamente com o grupo alemão Centrosolar a viabilização da empresa. Este negócio que implicará um investimento entre dez e 15 milhões de euros.

sexta-feira, 29 de maio de 2009

Celebração do Dia Nacional da Energia

Na celebração do Dia Nacional da Energia, 29 de Maio, estivemos na Escola Secundária de Arouca, com quem temos já uma história longa de colaboração, para uma sessão com carrinhos solares.

terça-feira, 26 de maio de 2009

Primeira pedra de instalação fotovoltaica no campus da FCUL

Foram hoje instalados os suportes para os sistemas fotovoltaicos que vão ser brevemente montados no campus da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa no Campo Grande. O futuro Laboratório Solar de teste e monitorização de sistemas fotovoltaicos agora em fase de instalação na FCUL resulta de uma colaboração com a empresa WS Energia (com link para a ws), proprietária dos equipamentos e parceira de investigação do Centro de Sistemas Sustentáveis de Energia. Para além de ser um projecto de demonstração, teste e monitorização dos protótipos a instalar, o Laboratório Solar servirá ainda para apoio às actividades científicas e pedagógicas, em particular, as que se relacionam com o Mestrado Integrado em Engenharia da Energia e do Ambiente da responsabilidade do Departamento de Engenharia Geográfica, Geofísica e Energia.

sexta-feira, 22 de maio de 2009

Sanyo tops 23% c-Si solar cell efficiency
Sanyo announced today that it has broken its own record for the world’s highest energy conversion efficiency in practical size (100 cm2 or more) crystalline silicon-type solar cells, achieving a efficiency of 23.0% (until now 22.3%) at a research level for its proprietary HIT solar photovoltaic cells.

segunda-feira, 11 de maio de 2009

European record: ZSW research institute claims 19.6% CIS solar cell efficiencies
A new European record has been claimed by the Centre for Solar Energy and Hydrogen Research, Baden-Württemberg, Germany, for copper-indium-gallium-diselenide thin film solar cell, which has produced under pilot production conditions. ZSW said that a 19.6% conversion efficiency had been recorded using an inline multistage process in its automated coating plant. The results have been certified by the Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems. (...) Michael Powalla [Member of the Board at ZSW] said that he expects commercial module efficiency levels of between 14 and 15% to be achieved within the next few years.
Os Dias Europeus do Sol em Portugal são oficialmente celebrados de 9 a 17 de Maio de 2009 (apesar da chuva!), com eventos um pouco por todo o país. Para mais informações visite www.diaseuropeusdosol.apisolar.pt

sábado, 9 de maio de 2009

Óbidos solar: 37M€ para energia solar
A autarquia obidense vai lançar o projecto “Óbidos Solar”, através do qual pretende apoiar os munícipes na adopção de soluções sustentáveis que lhes proporcionem uma redução da sua factura energética pelo uso de energias renováveis na produção de energia eléctrica e águas quentes sanitárias (...) [C]om investimento estimado em 37 milhões de euros (...) tem por meta a instalação de painéis fotovoltaicos e solares térmicos para acesso à microgeração em 1500 fogos no concelho(...)[F]oi já lançado um convite de parceria a empresas interessadas em fornecer a instalação (...) e assumir todo o investimento com equipamento e instalação. Poderão receber de cada titular do fogo instalado um montante máximo de mil euros e ressarcir o munícipe com 25% da factura resultante da venda da energia à EDP, sendo que os restantes 75% serão pertença do concessionário enquanto durar a concessão.

segunda-feira, 4 de maio de 2009

Conergy to Sue MEMC to End Silicon Contract
Conergy said Monday it plans to sue MEMC Electronic Materials to end a 10-year contract for buying silicon wafers, the materials for making solar cells. Germany-based Conergy, which makes solar cells and assembles them into panels, said efforts to renegotiate the contract and get better terms failed. As a result, it intends to file suit in New York City and ask a judge to invalidate the contract. (...) Conergy and MEMC amended their contract once before. In July last year, the compaies announced that they had agreed to reduce their 10-year wafer agreement from about $7 billion to $8 million to about $4 billion. Many solar cell and panels makers all have talked about efforts to re-negotiate their silicon contracts to get better prices. Meanwhile, producers of silicon and other components used for making solar panels are scaling back production or factory expansion plans.
Adolf Goetzberger is European Inventor of the year 2009
Professor Dr. Adolf Goetzberger, founder of the Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE in Freiburg, Germany was awarded the title “European Inventor of the Year” in the category of Lifetime Achievement on April 28, 2009.

terça-feira, 21 de abril de 2009

ECN achieves world-record efficiency for innovative solar module
Researchers of the Energy research Centre of the Netherlands (ECN) have achieved a premium conversion efficiency of 16.4% (aperture area) on a full-size solar module, a new world-record efficiency for photovoltaic modules with multicrystalline silicon solar cells. The previous world-record was held by Sandia National Laboratory (USA), at 15.5% aperture-area efficiency.(...) ECN has developed the new module design and manufacturing process based on a solar cell design with all contacts on the rear. ECN’s rear-contact technology is based on metallization wrap-through (MWT) solar cells which are interconnected in modules using conductive adhesives and a patterned conductive foil.

sexta-feira, 10 de abril de 2009

Sistema sonoro para guiar cegos nas ruas de Lisboa
A Câmara de Lisboa está a estudar com a associação que representa os invisuais (ACAPO) que locais poderão receber placas toponímicas com informação em braille, texto em relevo e um sistema áudio (...) Segundo o director técnico da empresa Electrosertec e autor do «Street», Aquilino Rodrigues (...) «O que nós fizemos foi reformular esse pedido, uma vez que o braille aplicado assim é praticamente inútil, as pessoas cegas não andam a apalpar paredes à procura das placas, não podem ir tactear no vazio. Já houve experiências em estações de metro e comboio e verificou-se que as pessoas não sabiam onde ficavam as placas». (...) Para que o transeunte identifique a localização da placa, deverá transportar um sensor do tamanho de um porta-chaves, que vibrará e poderá emitir um sinal sonoro sempre que a pessoa se aproximar da estrutura e dispõe de um botão que activará o sistema áudio. (...) [U]ma placa deste tipo - que já gerou reacções «muito boas» entre pessoas cegas - irá custar no máximo 400 euros (valor das actuais placas de pedra suportadas num pé próprio), funcionando a energia solar e tendo protecção anti-vandalismo

segunda-feira, 30 de março de 2009

A polémica dos painéis solares termodinâmicos da Energie

Na sequência da visita do primeiro ministro à fábrica de "painéis solares termodinâmicos" da Energie, levantaram-se muitas vozes de indignação por se tratar de uma tecnologia muito diferente dos painéis solares térmicos convencionais. Algumas das críticas são pertinentes, como aqui, onde se chama a atenção para o facto de não se tratar de um painel solar mas de um sistema de bomba de calor. Outras vozes porém são pura demagogia e aproveitamento político desinformado, como aqui, onde se sugere que todos os painéis solares consomem energia eléctrica, e outras são de tal modo distorcidas pelo jornalista que se tornam de todo incompreensíveis, como aqui, onde se confundem as palavras fotovoltaico e termodinâmico.
Afinal parece que a culpa é das entidades certificadoras que deixaram passar a palavra "solar" no nome, o que legitima a inclusão dos sistemas da Energie no programa de incentivos anunciado no mês passado.

sexta-feira, 27 de março de 2009

Serpa quer painéis solares em todos os edifícios municipais
A Câmara de Serpa, concelho alentejano onde funciona uma central solar com 11 megawatts de potência, quer instalar painéis solares em todos os edifícios municipais para reduzir o consumo de energia eléctrica e os impactos ambientais.
O projecto, que será implementando por fases, «prevê, a longo prazo, equipar todos os edifícios da Câmara com painéis solares», com o objectivo de «reduzir o consumo de energia eléctrica» e «contribuir para um melhor ambiente», disse hoje à agência Lusa o vereador do município Tomé Pires. Na primeira fase do projecto, que deverá arrancar «em breve», a Câmara vai instalar painéis solares «em todos os edifícios desportivos do concelho», por serem os que «têm uma maior taxa de utilização e, por isso, maiores consumos de energia», precisou o autarca. A Câmara «está a estudar» as próximas fases do projecto, que deverá continuar com a instalação dos painéis nos edifícios «onde for mais rentável», previu Tomé Pires, que falava à Lusa a propósito da primeira feira Serpa Energias.

quarta-feira, 25 de março de 2009

90 escolas [em Lisboa] vão vender energia
Um dos objectivos do programa Escola Nova é o aumento da eficiência energética na rede escolar. Um dos estabelecimentos visitados ontem foi a EB1 Luísa Neto Jorge que, segundo a vereadora Rosalia Vargas, "foi a primeira escola do País a produzir energia". Já o director municipal de projectos e obras, Silva Ferreira, revelou que a par desta escola já existem mais oito a "fornecer energia à EDP." Silva Ferreira garantiu que "até Junho, 30 escolas terão este sistema a funcionar". O objectivo é que, até ao final do ano, 90 escolas de Lisboa produzam energia através de painéis solares. O director municipal explicou que o sistema para cada escola "custa 26 mil euros, mas é reversível em sete anos". A autarquia substituiu também a iluminação interior e exterior de todas as escolas, que custou 200 mil euros.

sexta-feira, 20 de março de 2009

World solar PV market doubled to 5.95GW in 2008
World solar photovoltaic (PV) market installations reached a record high of 5.95 gigawatts (GW) in 2008, representing growth of 110% over the previous year, says the annual PV market report issued today by Solarbuzz LLC, a San Francisco-based solar energy consultancy. (...) Europe accounted for 82% of world demand. Spain's 285% growth pushed Germany into second place in the market ranking, while the US advanced to number three. Rapid growth in Korea made it the fourth largest market in 2008, closely followed by Italy and Japan. World solar cell production reached a consolidated figure of 6.85 GW in 2008, up from 3.44 GW a year earlier. China and Taiwan increased their share of global solar cell production to 44% in 2008, rising from 35% in 2007. Meanwhile, thin film production grew 123% to 0.89 GW. Polysilicon supply to the solar industry grew by 127% in megawatt terms, sufficient to substantially ease supply limitations in 2008.

quinta-feira, 19 de março de 2009

Mais cedo ou mais tarde: Prof. Baptista Coelho na TSF
Conversa com o professor Mário Baptista Coelho, do DEGGE na Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, aos microfones da radio TSF a propósito do primeiro aniversário da inauguração da central fotovoltaica da Amareleja, na época a maior do mundo.
A emissão inclui ainda participações do presidente da Câmara Municipal de Moura, a propósito de novos projectos solares para o concelho e de Paulo Carvalho, inventor de automóveis movidos a energia solar.

segunda-feira, 9 de março de 2009

Ferreira do Alentejo - Segunda maior central solar em Portugal começa a produzir amanhã
A segunda maior central solar fotovoltaica em Portugal começa a produzir parcialmente amanhã em Ferreira do Alentejo (Beja), devendo começar a funcionar em pleno até final deste ano, após um investimento de quase 50 milhões de euros. A central, com uma capacidade total instalada de 12 megawatts (MW), é hoje ligada à rede eléctrica nacional e começa a produzir amanhã de forma parcial e com os primeiros sete MW já instalados, adiantou hoje Hélder Serranho, administrador do grupo português Generg, promotor do projecto. Segue-se a instalação dos restantes cinco MW "até final deste ano", altura em que a central deverá começar a funcionar em pleno, para produzir 21,3 gigawatts.hora de energia "limpa" por ano, "ligeiramente mais do que o consumo anual de electricidade do concelho de Ferreira do Alentejo".

quinta-feira, 5 de março de 2009

Energias Renováveis na Agricultura
O Ministério da Agricultura anunciou recentemente que vai apoiar os investimentos na produção de energias a partir de fontes renováveis e melhoria da eficácia energética nas explorações agrícolas através de uma ajuda pública de 15 milhões de euros.
Os interessados devem apresentar as suas candidaturas até 31 de Março de 2009, sabendo que terão direito a um subsídio não reembolsável até 50% do investimento elegível. São elegíveis as despesas com a aquisição e instalação de equipamentos que visem a optimização energética das instalações e equipamentos das explorações agrícolas ou pecuárias, a utilização racional da energia, e a sua produção a partir de fontes novas e renováveis, nomeadamente: 1) Painéis fotovoltáicos; 2) Aero -microgeradores; 3) Instalação de sistemas de gestão de energia ou de redução da factura energética; 4) Obras de adaptação das instalações; 5) Motores, bombas e os equipamentos comprovadamente associados à utilização da energia produzida.
Ministério está a chamar fabricantes de painéis solares
O Ministério da Economia está a contactar fabricantes de painéis solares térmicos para reuniões com o objectivo de travar o confronto que se vive no sector, depois de conhecidas as condições de acesso à campanha de subsidiação dos colectores solares. [Tratam-se de] "reuniões de trabalho", sem a presença do ministro Manuel Pinho [para analisar] "uma lista de candidaturas de 24 empresas". (...) Com esta última iniciativa, e a expectativa de entendimento com o Governo, as empresas abriram tréguas e suspenderam a entrega das providências cautelares em tribunal, tal como tinham ameaçado, quer em nome colectivo, quer individual. É o caso da APISolar, associação portuguesas das indústrias de energia solar, que fazia depender a entrega da queixa de uma resposta positiva do Ministério. A Solargos, por exemplo, chegou a anunciar que o processo seria entregue ontem, o que não veio a acontecer. Aos importadores foi entretanto solicitado que apresentem propostas alternativas às regras do Governo, uma iniciativa que fez também baixar o tom das críticas.
Mitsubishi takes stake in Acciona solar firm
Mitsubishi has bought a 34 percent stake in the solar power unit of Spanish contractor Acciona, the companies said on Wednesday. Financial details of the transaction were not disclosed. The financial daily Nikkei said in its Thursday edition that Mitsubishi expected to pay "several billion yen." The Acciona unit, Amper Central Solar, operates the world's largest photovoltaic power plant, Amareleja, with a capacity of 45.8 megawatts, about 200 kilometers southeast of Lisbon. In a joint statement, the companies said the deal was the first step in collaborative projects in renewable energy.

segunda-feira, 2 de março de 2009

Irmãos Martins e Vaz Guedes aliam-se no negócio do solar
Na semana em que arrancam os incentivos à compra de painéis solares térmicos, a indústria do sector agita-se.
A parceria entre o grupo dos irmãos Martins e a Ao Sol, que Diogo Vaz Guedes [o gestor que vendeu o grupo Somague aos espanhóis da Sacyr Vallhermoso] comprou há mais de três anos à Galp Energia está a ser negociada, e poderá levar mesmo a uma fusão desta com a primeira, segundo admitem fontes do mercado. [...] Outra grande empresa considerada favorecida pela medida do Governo é a Vulcano, do grupo alemão Bosch, que foi, aliás, a primeira a manifestar a sua satisfação pela iniciativa do executivo, logo após o seu anúncio.
A Associação Portuguesa da Indústria Solar (APISolar) poderá avançar com uma providência cautelar contra os novos incentivos do Governo aos painéis solares; e os fornecedores austríacos, que representam uma boa parte do mercado, poderão também contestar a medida anunciada por José Sócrates há pouco mais de duas semanas no Parlamento. [Estão] contra a lista de condições de acesso aos incentivos por parte das empresas, sobretudo o ponto que obriga a empresa a uma capacidade de produção e instalação anual acima de 50 mil metros quadrados de colectores solares. [...] De acordo com as contas das próprias empresas, apenas a Vulcano estaria teoricamente em condições de aceder aos subsídios. A empresa diz ter produzido no ano passado 160 mil metros quadrados de colectores solares. Quanto à Ao Sol, diz instalar anualmente entre seis mil e oito mil metros quadrados.

quinta-feira, 26 de fevereiro de 2009

First Solar Passes $1 Per Watt Industry Milestone
First Solar today announced it reduced its manufacturing cost for solar modules in the fourth quarter to 98 cents per watt, breaking the $1 per watt price barrier. (...) First Solar began full commercial operation of its initial manufacturing line in late 2004. From 2004 through today, manufacturing capacity has grown 2,500 percent to more than 500 megawatts in 2008. First Solar’s annual production capacity will double in 2009 to more than 1 gigawatt, the equivalent of an average-sized nuclear power plant. These escalating volumes have been accompanied by a rapid reduction in manufacturing costs. From 2004 through today, First Solar’s manufacturing costs have declined two-thirds from over $3 per watt to less than $1 per watt.
Obama Signs Stimulus Package
President Obama made the $787 billion stimulus package official with his signature Tuesday. The package comes with goodies for solar, wind, smart grid, plug-in hybrid cars and other types of greentech businesses. (...) The American Recovery and Reinvestment Act will set up a program to provide roughly $60 billion worth of loan guarantees to offset the costs of manufacturing renewable energy equipment, developing renewable power projects and building electric transmission lines. (...) A 30 percent investment tax credit will be available for companies that make equipment for renewable energy systems, energy storage equipment, smart grid, energy-efficient lighting, electric transmission and distribution and carbon capture and sequestration. (...) Grants will be available, instead of a tax credit, for offsetting 30 percent of the cost of installing a solar energy system at home or business. Large-scale solar plants, often developed to sell power to utilities, also are eligible. This applies only to systems that are installed in 2009 and 2010. Projects that began before the end of 2010 and put in service by Jan. 1, 2017 also qualify. The U.S. Department of Treasury will still need to work out the details of the program. Consumers who buy qualified solar water heating systems can claim a one-time tax credit that equals 30 percent of the cost of a system. Previously, this tax credit had a cap of $2,000. More details here.

quarta-feira, 25 de fevereiro de 2009

EDP associa-se à Principle Power para eólicas offshore
A EDP, através da sua participada EDP Inovação, assinou um acordo com a Principle Power para o desenvolvimento de um projecto de eólicas offshore em águas profundas, a instalar na costa portuguesa. O projecto, denominado WindFloat, foi concebido pela Marine Innovation & Technology [...] consiste numa base flutuante para instalação de turbinas eólicas [que] asseguram um maior controlo do movimento das ondas e das turbinas e permitem a instalação de parques eólicos em áreas até agora inacessíveis, com profundidades superiores a 50 metros mas com grande abundância de recurso eólico.
No âmbito do memorando de entendimento assinado, as duas empresas comprometem-se a desenvolver um projecto ao largo da costa portuguesa. A operação será realizada em três fases. Na primeira será construído e instalado um WindFloat para efeitos de demonstração. Segue-se uma fase pré-comercial, em que serão instalados três a cinco equipamentos, e, por fim, o projecto entrará na fase de exploração comercial.
APISOLAR alerta para distorção de livre concorrência
A Associação Portuguesa da Indústria Solar criticou hoje o facto de a grande maioria das empresas que operam no mercado "não virem a beneficiar" do programa de incentivos à promoção da instalação de painéis solares em residências. (...) A Associação alerta o Governo para que o grosso das empresas certificadas que vivem da produção, venda e montagem de painéis solares está "muito apreensivo" em relação ao futuro do seu negócio. "Só duas empresas foram escolhidas para fornecer equipamentos ou painéis solares", garantiu Rafael Ribas [vice-presidente da APISOLAR], salientando desconhecer "as razões da exclusão das restantes igualmente certificadas". (...) A Associação já enviou uma carta ao primeiro-ministro, José Sócrates, e aos ministros da Economia e das Finanças a pedir reuniões de urgência, pois considera que "o modelo escolhido" distorcerá a livre concorrência no mercado, originando falências e agravando o desemprego.

sexta-feira, 20 de fevereiro de 2009

Suntech Laid Off 10%, Factories Running at 50%–60% Capacity
Economic downturn prompted the world's largest solar panel maker to chop roughly 800 people from the payrolls, said Steve Chadima, vice president of external affairs at Suntech. The layoffs affected mostly contract factory workers, who were let go as the company reduced its production, Chadima added. Back in Novmber, Suntech trimmed its sales forecast for 2008, blaming the weak euro and credit crunch. The company has several factories in China, and the layoffs took place at the main factory near its headquarters in Wuxi. (...) He added that the company didn't cut salaries for the executives. Instead, managers didn't take the year-end bonuses for 2008 "to deal with financial challenges in the next few months." (...) The company's factories are running at 50 percent to 60 percent capacity, which falls in line with the guidance the company has given to investors. The company recently celebrated reaching a 1-gigawatt production capacity for its solar cells and panels.
[In the meantime] Suntech Power Holdings said Wednesday the market is brightening up a bit as it prepares for growth in the United States, France, Italy and Japan in 2009. The company estimates that solar panel demand in the United States could reach 400 megawatts to 700 megawatts in 2009, while the global market could take in more than 5 gigawatts, said Steven Chan, Suntech's chief strategy officer, during a conference call with analysts. Chan cautioned that the U.S. outlook depends largely on whether the stimulus package that President Obama signed only a day earlier could achieve its desired results.

domingo, 15 de fevereiro de 2009

Applied Materials: No New Solar Contracts Expected
The solar factory equipment maker said some of its thin-film customers are having trouble lining up money to build their production facilities. The company expects to layoff roughly 200 more than previously anticipated. (...) Some of the company's thin-film customers have had trouble lining up money to pay for their orders, said George Davis, Applied's chief financial officer, who didn't name those customers.
Solar Power and Geopolitics in the Mediterranean
The idea is to build renewable energy hubs — based mostly on solar technologies — across North Africa to increase local energy security, provide millions of new jobs in countries like Egypt and Morocco and generate plentiful amounts of green electricity for export to Europe. (...) Philippe Lorec, a senior energy and industry official in France, said the goal was to start dozens of projects creating up to 1 gigawatt of power in the region over the next two years and then to introduce another 19 gigawatts of power over the next 19 years. (...) He said public and private investors — in particular sovereign wealth funds in the Middle East, investors in Norway and the European Investment Bank — already were showing interest partly because they were reassured there was a “political umbrella” over the plan.

sexta-feira, 13 de fevereiro de 2009

Painéis solares térmicos terão benefício triplo para as famílias
A instalação de painéis solares térmicos em habitações particulares vai ter um “triplo benefício” para as famílias já a partir do próximo mês, anunciou hoje o primeiro-ministro (...) pretende incentivar a utilização de energias renováveis, para a qual o Governo irá dispor de cem milhões de euros dirigidos à comparticipação na compra dos equipamentos e a incentivos fiscais de 30 por cento do custo do investimento. A estes dois aspectos a favor do orçamento das famílias, José Sócrates juntou ainda a previsível redução de 20 por cento da factura energética anual de um agregado familiar.
(...) o investimento conjunto, das famílias e do Estado, poderá atingir os 225 milhões de euros e beneficiar 65 mil lares, para além de vir a criar 2500 postos de trabalho no ramo dos painéis solares.

quinta-feira, 12 de fevereiro de 2009

New PV Regulations Set by Greek Parliament
The Greek Parliament this week introduced a new version of its solar photovoltaic (PV) regulations, which includes the country's feed-in tariff, amending the legislation originally voted on and passed in mid-2006.The new regulations abolish the unofficial cap of 800 megawatts that was set by previous decisions on the amount of applications that could be accepted.
The reforms include guaranteed feed-in tariffs of 40 to 50 cents per kilowatt hour over 20 years. “The amendment to the law has come at the right time. It is not yet too late for Greece to join the European photovoltaics boom – and in so doing secure both environmental and economic benefits,” according to Peter Thiele, Executive Vice President of Sharp Energy Solution Europe (SESE).

domingo, 8 de fevereiro de 2009

1366 Technologies Wins DOE Contract to Develop Low-Cost Cells
1366 Technologies said Thursday it will get up to $3 million from the U.S. Department of Energy to produce crystalline silicon cells (...) The company’s researchers have figured out two ways to increase cell efficiency. One is to improve the conductivity of the cells. Currently, solar cells are printed with lines made with a mix of silver and other materials for conducting and transporting the electrical current. The mixture contains materials that significantly hamper the silver’s conductivity, and the lines are thicker than they could be, van Mierlo said. What 1366 Technologies has done is shrink the lines’ width to 30 microns from 100 microns to 150 microns, thereby exposing more of a solar cell’s surface to the sun. The company also wants to copper instead of silver. Copper doesn’t conduct electrical current as well as silver, but it’s cheaper. Making these changes would improve a cell’s ability to absorb the blue light and improve its power-generation capability (...) The second improvement 1366 Technologies’ researchers have made is to change the texture of the solar cell so that it can trap and absorb more of the infrared light.

terça-feira, 3 de fevereiro de 2009

“Near Perfect” Absorption of Sunlight, From All Angles
To harness the full spectrum of solar energy, Fresnel reflection at the surface of a solar cell must be eliminated over the entire solar spectrum and at all angles. Here, we show that a multilayer nanostructure having a graded-index profile (...) can accomplish a near-perfect transmission of all-color of sunlight. An ultralow total reflectance of 1%-6% has been achieved over a broad spectrum, λ=400to1600 nm, and a wide range of angles of incidence, θ=0°-60°. The measured angle- and wavelength-averaged total reflectance of 3.79% is the smallest ever reported in the literature, to our knowledge.


Typical antireflective coatings are engineered to transmit light of one particular wavelength. Lin’s new coating stacks seven of these layers, one on top of the other, in such a way that each layer enhances the antireflective properties of the layer below it. These additional layers also help to “bend” the flow of sunlight to an angle that augments the coating’s antireflective properties. This means that each layer not only transmits sunlight, it also helps to capture any light that may have otherwise been reflected off of the layers below it. The seven layers, each with a height of 50 nanometers to 100 nanometers, are made up of silicon dioxide and titanium dioxide nanorods positioned at an oblique angle — each layer looks and functions similar to a dense forest where sunlight is “captured” between the trees. The nanorods were attached to a silicon substrate via chemical vapor disposition, and Lin said the new coating can be affixed to nearly any photovoltaic materials for use in solar cells, including III-V multi-junction and cadmium telluride.

sexta-feira, 23 de janeiro de 2009

Concessão da Brisa vai ser a primeira dos EUA a funcionar a energia solar
A concessão que a Brisa possui no Estado norte-americano do Colorado vai ser auto-suficiente em termos energéticos. No início deste ano iniciou-se o projecto para a instalação de painéis fotovoltaicos ao longo dos 18 quilómetros da Northwest Parkway (NWP), em Denver (...) O objectivo é que dentro de quatro anos esta auto-estrada seja a primeira dos Estados Unidos a produzir 100% da electricidade que utiliza através da energia solar. O sistema, que vai custar cerca de 16 milhões de dólares (12 milhões de euros), permitirá gerar electricidade suficiente para a iluminação de toda a via e para o funcionamento das máquinas automáticas de cobrança de portagens e da própria praça de portagem.
EDP vende 50% da Ibersol Electridad a empresa da Alemanha
A NEO Energia, subsidiária da Energias de Portugal (EDP), alienou uma posição de 50% no capital da Ibersol Electridad Solar Ibérica à Solar Millennium, uma companhia alemã de geração de energia renovável a partir da luz solar. De acordo com o comunicado emitido pela Solar Millennium, citado pela Bloomberg, a empresa sedeada na Alemanha passou a deter 50% da empresa espanhola, posição essa que era, até agora, detida pela NEO Energia.

quarta-feira, 21 de janeiro de 2009

Solar power pioneer wins Zayed prize
A Bangladeshi who helps poor villagers harvest the energy of the sun has won the first Zayed Future Energy Prize, which includes a cash award of US$1.5 million. Dipal Barua, a founder of a non-profit enterprise called Grameen Shakti, which has enabled hundreds of thousands of rural poor to purchase solar energy systems, was presented with the award last night by Sheikh Mohammed bin Zayed, Crown Prince of Abu Dhabi. Mr Barua said he would use the money to fund a scholarship programme for women entrepreneurs.(...)
The initiative, which is based on microcredit schemes pioneered by Prof Muhammad Yunus, a Bangladeshi economist and winner of the 2006 Nobel Peace Prize, has not only provided some of the country’s poorest residents with access to affordable, clean power but has also created thousands of jobs.

terça-feira, 20 de janeiro de 2009

World Record: 41.1% efficiency reached for multi-junction solar cells at Fraunhofer ISE
Researchers at the Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE have achieved a record efficiency of 41.1% for the conversion of sunlight into electricity. Sunlight is concentrated by a factor of 454 and focused onto a small 5 mm² multi-junction solar cell made out of GaInP/GaInAs/ Ge (gallium indium phosphide, gallium indium arsenide on a germanium substrate).

quarta-feira, 14 de janeiro de 2009

Suntech lays off 10% of staff, halts solar expansion
The world's largest solar module maker, Suntech Power Holdings Co. Ltd., said it laid off 10 percent of its 8,000-strong workforce last quarter and had suspended a plan to expand capacity by 40 percent in 2009 due to weak demand. "The company was planning to expand capacity. But we made the decision to suspend it, judging from the impact of financial crisis and the real market conditions," a spokeswoman said, confirming media reports.
(...) The once red-hot solar sector is feeling the chill of the global financial crisis as funding for solar projects remains scarce and a dramatic drop in oil prices curtails demand for renewable energy. Global revenues for photovoltaic solar panels are expected to drop 19 percent in 2009, believed to be the sector's first-ever contraction, as prices fall due to oversupply, research firm iSuppli said last December.
Optisolar slashes half its staff
Solar power company OptiSolar Inc has cut nearly 300 jobs, or half its work force, and halted construction of a manufacturing plant because it could not secure the funding it needed to expand, a spokesman said on Tuesday. (...) OptiSolar made a big splash last year when it announced it would build a 550-megawatt solar farm in San Luis Obispo County whose power would be purchased by San Francisco-based Pacific Gas & Electric on a long-term contract. (...) Bernheimer said the solar farm was still in the permitting stages and wasn't scheduled to begin delivering power until 2011, giving OptiSolar plenty of time to right the ship and meet its commitment to PG&E.
(...) Launched in 2005, OptiSolar is a vertically integrated solar power company. It manufactures its own [amorphous silicon] thin-film photovoltaic panels to supply solar farms that it develops and manages.

segunda-feira, 12 de janeiro de 2009

Toshiba to Market Photovoltaic Systems
Toshiba Corporation today announced its full-scale entry into the solar photovoltaic systems business. On January 1, Toshiba's Transmission Distribution & Industrial Systems Company established the Photovoltaic Systems Division, a dedicated business management and promotion organization that will take the initiative in responding to a surge in demand for solar photovoltaic systems. (...) Toshiba will secure orders for large solar power generation systems (...)[founded on the expertise on] high-efficiency power conditioning systems and the SCiB—the Super Charge ion Battery—Toshiba's breakthrough rechargeable battery that offers excellent safety, long life and rapid charging. In system integration, Toshiba can point to world-class capabilities in system integration, particularly in connecting generation systems to distribution systems; in microgrids that connect and manage dispersed small-scale power generation sources, including renewable energy sources; and in large plant system engineering capabilities.
Moçambique: Empresa indiana vai montar painéis solares em Moçambique
A empresa indiana Central Electronics Ltd vai instalar em Moçambique uma linha de montagem de painéis solares [fotovoltaicos] nos termos de um memorando de entendimento a ser assinado esta semana em Nova Deli pelo Fundo Nacional de Energia de Moçambique (Funae). O jornal Notícias, de Maputo, informou ainda que a assinatura do memorando ocorrerá à margem da Conferência sobre Independência da Energia com a Cooperação Global, na qual Moçambique é representado pelo Ministro da Energia, Salvador Namburete. Dos assuntos a abordar no encontro, referência particular para questões da segurança energética através de uma abordagem global assente na cooperação entre as nações e electrificação rural como objecto de desenvolvimento rural.

quinta-feira, 8 de janeiro de 2009

Qimonda portuguesa ultrapassou ameaça de falência sem afectar projecto de células fotovoltaicas
O presidente da Aicep [Agência para o Investimento e Comércio Externo de Portugal], Basílio Horta, garantiu ontem que a crise por que passou recentemente a multinacional Qimonda, actualmente o maior exportador português e empregador de 1800 pessoas em Vila do Conde, não afectou o seu mais recente projecto de células fotovoltaicas.
O responsável pela agência do investimento e comércio externo de Portugal garantiu ainda que a operação de salvamento de que a Qimonda foi alvo, concertada entre o governo da Saxónia, Portugal e a UE, permitiu um "upgrade" tecnológico" ao investimento em Vila do Conde.